اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

بایگانی

سیستم های توصیه گر :

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۴۰ ق.ظ

معمولاً سیستم های توصیه گر، لیستی از پیشنهادات را به یکی از دو صورت زیر ارائه می دهند:

از طریق پالایش گروهی و محتوا محور (Collaborative and Content-based filtering) یا رهیافت شخصیت محور (Personality-based approach)

رهیافت های پالایش گروهی، مدلی ایجاد می کنند که این مدل بر اساس رفتار گذشته کاربر (آیتم هایی که قبلاً خریداری یا انتخاب کرده و یا امتیازاتی که به آیتم ها داده است) و نیز تصمیمات مشابهی که توسط کاربران دیگر گرفته شده است، میباشد. سپس با استفاده از مدل ایجاد شده، آیتم هایی که ممکن است مورد علاقه ی کاربر باشد، معرفی می گردد. رهیافت های پالایش محتوا محور، از یک سری مشخصات مجزای یک آیتم برای پیشنهاد آیتم های دیگر با ویژگی های مشابه، استفاده می کند. این رهیافت ها اغلب با یکدیگر ترکیب می شوند (سیستم های توصیه گر هیبرید).

رهیافت شخصیت محور، تمایلات کاربر به کالا و خدمات را از شخصیت وی نتیجه می گیرد.

تفاوت های بین پالایش گروهی و پالایش محتوا محور را می توان با مقایسه ی دو سیستم توصیه گر موسیقی نشان داد؛ Last.fm و Pandora Radio.

Last.fm با بررسی نوازندگان و تراکهایی که کاربر قبلاً گوش کرده است و مقایسه ی آنها با آنچه که دیگر کاربران به آن گوش کرده اند، مجموعه ای از آهنگ های پیشنهادی را ارائه می دهد.

Last.fm تراکهایی را خواهد نواخت، که در کتابخانه ی کاربر (مجموعه ی اهنگ های کاربر) موجود نیستند ولی دیگر کاربران با علایق مشابه به آنها گوش داده اند. از آنجا که این رهیافت، رفتار کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد، نمونه ای از تکنیک پالایش گروهی است.

Pandora از خصوصیات یک آهنگ یا هنرمند ( زیر مجموعه ای مشتمل بر 400 ویژگی که توسط “پروژه ژنوم موسیقی” تهیه شده است) برای ایجاد ایستگاهی از موسیقی ها با ویژگی های مشابه استفاده می کند.

واکنش کاربر جهت پالایش نتایج ایستگاه استفاده می گردد، زمانیکه کاربر یک آهنگ را نمی پسندد ویژگی های آن از تاکید Pandora  خارج و زمانیکه کاربر آهنگی را می پسندد، ویژگی های آن آهنگ مورد تأکید قرار می گیرند.  Pandora نمونه ای از رهیافت محتوا محور است.

هر نوع سیستمی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.  در مثال بالا Last.fm جهت ارائه پیشنهادات دقیق، نیازمند حجم بالایی از اطلاعات در مورد کاربر است. نکته ضعف ذکر شده نمونه ای از “مشکل استارت سرد” ( همانند مشکلی که هنگام استارت زدن به موتور سرد پیش می آید) است و در سیستم های پالایش گروهی امری عادیست.  در حالیکه Pandora به اطلاعات بسیار کمی برای آغاز کار خود نیاز دارد، ولی میدان عمل آن بسیار محدود است (بعنوان مثال؛ تنها قادر به ارائه پیشنهاداتیست که شبیه آهنگ اصلی باشند).

سیستم های توصیه گر جایگزین سودمندی برای الگوریتم های جست و جو هستند چرا که به کاربران کمک می کنند تا آیتم هایی را بیابند که ممکن بود خودشان نتوانند آنها را پیدا کنند. سیستم های توصیه گر با استفاده از موتورهای جست و جو، به طور جالبی داده های جدید را فهرست می کنند.

مونتانر نخستین نمایه کلی از سیستم های توصیه گر را از منظر یک عامل هوشمند ارائه داد. آدوماویسیوس (Adomavicius) نمایی جدید از سیستم های توصیه گر را ارائه کرد. هرلاکر (Herlocker) تکنیک های ارزیابی سیستم های توصیه گر را مورد بررسی قرار داد و بیل و همکارانش مشکلات ارزیابی های آفلاین را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بیل و همکاران، پیشینه ای از تحقیقات در مورد سیستم های کنترل و چالش های موجود را ارائه دادند.

سیستم های توصیه گر موضوع تحقیقاتی فعال در زمینه های “کاوش اطلاعات” و “یادگیری ماشینی” هستند. RecSys، SIGIR و KDD از جمله کنفرانس هایی هستند که تحقیقات در زمینه سیستم های توصیه گر را مورد توجه قرار دادند.

 

 

 

۹۹/۰۳/۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا رجالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی