اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

بایگانی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است


معمولاً سیستم های توصیه گر، لیستی از پیشنهادات را به یکی از دو صورت زیر ارائه می دهند:

از طریق پالایش گروهی و محتوا محور (Collaborative and Content-based filtering) یا رهیافت شخصیت محور (Personality-based approach)

رهیافت های پالایش گروهی، مدلی ایجاد می کنند که این مدل بر اساس رفتار گذشته کاربر (آیتم هایی که قبلاً خریداری یا انتخاب کرده و یا امتیازاتی که به آیتم ها داده است) و نیز تصمیمات مشابهی که توسط کاربران دیگر گرفته شده است، میباشد. سپس با استفاده از مدل ایجاد شده، آیتم هایی که ممکن است مورد علاقه ی کاربر باشد، معرفی می گردد. رهیافت های پالایش محتوا محور، از یک سری مشخصات مجزای یک آیتم برای پیشنهاد آیتم های دیگر با ویژگی های مشابه، استفاده می کند. این رهیافت ها اغلب با یکدیگر ترکیب می شوند (سیستم های توصیه گر هیبرید).

رهیافت شخصیت محور، تمایلات کاربر به کالا و خدمات را از شخصیت وی نتیجه می گیرد.

تفاوت های بین پالایش گروهی و پالایش محتوا محور را می توان با مقایسه ی دو سیستم توصیه گر موسیقی نشان داد؛ Last.fm و Pandora Radio.

Last.fm با بررسی نوازندگان و تراکهایی که کاربر قبلاً گوش کرده است و مقایسه ی آنها با آنچه که دیگر کاربران به آن گوش کرده اند، مجموعه ای از آهنگ های پیشنهادی را ارائه می دهد.

Last.fm تراکهایی را خواهد نواخت، که در کتابخانه ی کاربر (مجموعه ی اهنگ های کاربر) موجود نیستند ولی دیگر کاربران با علایق مشابه به آنها گوش داده اند. از آنجا که این رهیافت، رفتار کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد، نمونه ای از تکنیک پالایش گروهی است.

Pandora از خصوصیات یک آهنگ یا هنرمند ( زیر مجموعه ای مشتمل بر 400 ویژگی که توسط “پروژه ژنوم موسیقی” تهیه شده است) برای ایجاد ایستگاهی از موسیقی ها با ویژگی های مشابه استفاده می کند.

واکنش کاربر جهت پالایش نتایج ایستگاه استفاده می گردد، زمانیکه کاربر یک آهنگ را نمی پسندد ویژگی های آن از تاکید Pandora  خارج و زمانیکه کاربر آهنگی را می پسندد، ویژگی های آن آهنگ مورد تأکید قرار می گیرند.  Pandora نمونه ای از رهیافت محتوا محور است.

هر نوع سیستمی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.  در مثال بالا Last.fm جهت ارائه پیشنهادات دقیق، نیازمند حجم بالایی از اطلاعات در مورد کاربر است. نکته ضعف ذکر شده نمونه ای از “مشکل استارت سرد” ( همانند مشکلی که هنگام استارت زدن به موتور سرد پیش می آید) است و در سیستم های پالایش گروهی امری عادیست.  در حالیکه Pandora به اطلاعات بسیار کمی برای آغاز کار خود نیاز دارد، ولی میدان عمل آن بسیار محدود است (بعنوان مثال؛ تنها قادر به ارائه پیشنهاداتیست که شبیه آهنگ اصلی باشند).

سیستم های توصیه گر جایگزین سودمندی برای الگوریتم های جست و جو هستند چرا که به کاربران کمک می کنند تا آیتم هایی را بیابند که ممکن بود خودشان نتوانند آنها را پیدا کنند. سیستم های توصیه گر با استفاده از موتورهای جست و جو، به طور جالبی داده های جدید را فهرست می کنند.

مونتانر نخستین نمایه کلی از سیستم های توصیه گر را از منظر یک عامل هوشمند ارائه داد. آدوماویسیوس (Adomavicius) نمایی جدید از سیستم های توصیه گر را ارائه کرد. هرلاکر (Herlocker) تکنیک های ارزیابی سیستم های توصیه گر را مورد بررسی قرار داد و بیل و همکارانش مشکلات ارزیابی های آفلاین را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بیل و همکاران، پیشینه ای از تحقیقات در مورد سیستم های کنترل و چالش های موجود را ارائه دادند.

سیستم های توصیه گر موضوع تحقیقاتی فعال در زمینه های “کاوش اطلاعات” و “یادگیری ماشینی” هستند. RecSys، SIGIR و KDD از جمله کنفرانس هایی هستند که تحقیقات در زمینه سیستم های توصیه گر را مورد توجه قرار دادند.

 

 

 

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مهندسی اجتماعی درواقع به معنای کار روی یک شخص، باهدف ترغیب وی به انجام کارهایی برای

حصول فرد ترغیب‌کننده به اهدافی چون دستیابی به داده‌ها، اطلاعات دسترسی یا دستکاری سیستم یا شبکه

هدف برای انجام کاری خاص تعریف می‌شود. به واسطه طبیعت رازگونه این مهارت تاریک، معمولاً افراد

از آن گریزان بوده و احساس می‌کنند قادر به اجرای یک آزمون موفق مهندسی اجتماعی نمی‌باشند. اگرچه

هر زمان که شما سعی در وادار نمودن کسی به انجام کار موردنظر خود نمایید، یک عمل مهندسی اجتماعی

را انجام داده‌اید. از یک کودک که سعی در وادار نمودن والدین به خرید اسباب‌بازی موردنظر خود می‌نماید

تا تلاش افراد بزرگسال برای بدست آوردن یک شغل یا ارتقاء شغلی، همگی شکلی از مهندسی اجتماعی را

در برمی‌گیرند

مهندسی اجتماعی، از ضعیف‌ترین اتصال در خطوط دفاعی امنیت اطلاعات هر سازمان، یعنی نیروی انسانی بهره‌گیری می‌نماید. به زبان ساده، مهندسی اجتماعی، به معنای «هک کردن» افراد بوده و با سوءاستفاده از طبیعت اعتماد متقابل بین انسان‌ها، به اطلاعاتی که می‌توانند برای کسب منا فع شخصی مورد استفاده قرار گیرند، دستیابی حاصل می‌گردد

اصول مهندسی اجتماعی 

هکرها معمولاً وانمود می‌کنند شخص دیگری هستند تا بتوانند به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که در غیراین صورت برای آنها غیرقابل دسترسی خواهند بود. آنها اطلاعات بدست آمده از قربانیان خود را جمع‌آوری کرده و به منابع شبکه حمله می‌کنند، فایل‌ها را سرقت یا حذف می‌نمایند و حتی اقدام به جاسوسی صنعتی یا سایر انواع جرائم بر علیه سازمان‌هایی که مورد حمله قرار داده‌اند، می‌کنند. مهندسی اجتماعی با مشکلات امنیت فیزیکی نظیر جاسوسی سیستم‌ها (مثلاً سرک کشیدن برای مشاهده کلمه عبور کارمندی که درحال Login به سیستم می‌باشد) یا جستجوی زباله‌ها (برای یافتن اطلاعاتی که سهواً یا عمداً به عنوان زباله دفع شده‌اند) تفاوت دارد. با این‌حال، این دو فرآیند با یکدیگر مرتبط هستند

مهندسین اجتماعی، گاهی‌اوقات هویت کارکنان دارای نفوذ و مطلع (نظیر مدیران و معاونین) را جعل می‌کنند. در مواردی نیز ممکن است آنها نقش کارکنان فوق‌العاده بی‌اطلاع و ساده‌لوح را بازی کنند. برحسب اینکه آنها درحال صحبت کردن با چه کسی هستند، غالباً از یک حالت به حالت دیگر سوئیچ می‌کنند

مهندسی اجتماعی، یکی از دشوارترین تکنیک‌های هک به حساب می‌آید، زیرا به مهارت فوق‌العاده‌ای برای جلب اعتماد یک فرد بیگانه نیاز دارد. ازسوی دیگر، این شیوه یکی از دشوارترین تکنیک‌های هک از دیدگاه مقابله با آن است، زیرا با مردم سروکار دارد.

مهندسین اجتماعی حیله‌گر، می‌توانند اطلاعات داخلی را به شیوه‌های مختلفی، از قربانیان خود بدست آورند. آنها غالباً ماهرانه صحبت می‌کنند و بر روی پیشرفت مکالمات خود تمرکز می‌کنند، بدون‌آنکه وقت زیادی به قربانیان خود بدهند تا درمورد آنچه که می‌گویند فکر کنند. با اینحال، اگر آنها در طول حملات مهندسی خود بی‌دقت یا بیش از حد مشتاق باشند، جزئیات زیر می‌توانند مانع کارشان شوند

- رفتار بیش از حد دوستانه یا مشتاق 

- ذکر نام افراد برجسته در داخل شرکت 

- لاف زدن درمورد مقام خود در داخل شرکت 

- تهدید به توبیخ کارمندان درصورت اجابت نشدن درخواست‌ها 

- رفتار عصبی درهنگام مواجه شدن با پرسش‌ها (گزیدن لب‌ها و ناآرامی، خصوصاً دست‌ها و پاها، زیرا برای کنترل قسمت‌هایی از بدن که از صورت دورتر هستند، تلاش هوشیارانه ‌تری لازم است) 

- تأکید بیش از حد بر جزئیات 

- تغییرات فیزیولوژیکی نظیر بازشدن مردمک‌ها یا تغییر در گام صدا 

- رفتار عجولانه 

- امتناع از ارائه اطلاعات 

- ارائه داوطلبانه اطلاعات و پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح نشده 

- آگاهی از اطلاعاتی که یک فرد خارجی نباید آنها را در اختیار داشته باشد

- یک فرد خارجی شناخته شده که از اصطلاحات یا زبان داخلی سازمان استفاده می‌کند

- مطرح نمودن پرسش‌های عجیب 

- املاء غلط عبارات در ارتباطات نوشتاری 

یک مهندس اجتماعی متبحّر، با رفتارهای فوق، قابل شناسایی نخواهد بود، اما اینها تعدادی از علائمی هستند که درهنگام یک رفتار مجرمانه مشاهده می‌شوند. هکرها، غالباً به یک نفر لطف می‌کنند، سپس بازگشته و از او می‌خواهند که به آنها کمک نماید. این یک حیله متداول در مهندسی اجتماعی است که به خوبی کار می‌کند. هکرها همچنین غالباً از روشی که «مهندسی اجتماعی معکوس» نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند. در این شیوه، آنها به برطرف نمودن یک مشکل خاص کمک می‌کنند. مدّتی می‌گذرد و مشکل مجدداً روی می‌دهد (غالباً به طور عمدی توسط خود هکر) و آنها بازهم به برطرف نمودن مشکل کمک می‌کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند به قهرمانانی تبدیل شوند که همین مسئله باعث تقویت انگیزه‌شان می‌گردد. همچنین ممکن است هکرها به سادگی از یک کارمند ناآگاه بخواهند که به آنها لطفی بکند. بله، آنها آشکارا یک لطف را درخواست می‌کنند. بسیاری از مردم به سادگی در این تله می‌افتند

جعل هویت یک کارمند بسیار آسان است. مهندسین اجتماعی می‌توانند یک یونیفورم مشابه را بپوشند، از یک نشان ID جعلی استفاده کنند و یا به سادگی لباس کارکنان واقعی را بر تن نمایند. به این ترتیب، مردم تصور می‌کنند که «بله، ظاهر و رفتار او مثل من است، پس باید یکی از ما باشد». مهندسین اجتماعی درعین‌حال وانمود می‌کنند کارمندانی هستند که از یک خط خارجی با داخل سازمان تماس گرفته‌اند. این یک شیوه بسیار مشهور برای بهره‌برداری از پرسنل میز اطلاعات و مرکز تلفن سازمان است.

 

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

big data به معنا‌ی میزان عظیمی داده‌های ساختاربندی شده و نشده، بوده‌است. تعداد این داده ها به قدری

بود که پردازش آنها به وسیله دیتابیس‌های سنتی و نرم افزارهای موجود، دشوار بود. در اکثر سازمان‌ها

میزان داده‌ها خیلی بزرگ است یا با سرعت زیادی حرکت می‌کند و ظرفیت پردازش فعلی سازمان‌ها را،

رد کرده است. در کنار این مشکلات بیگ دیتا پتانسیل این را دارد که به شرکت‌ها کمک کند تا عملیات‌های

خود را، بهبود بخشیده و تصمیمات سریعتر و هوشمندانه‌تری اتخاذ نمایند. حال که با مفهوم

Big Data چیست آشنا شدیم در ادامه مقاله، به بررسی جزییات آن می‌پردازیم.

 

منظور از میزان و حجم یا فناوری در big data چیست ؟

علی رغم اینکه واژه بیگ دیتا به نظر می‌رسد که به حجم داده اشاره می‌کند، اما همیشه اینگونه نیست. در خیلی از مواقع بیگ دیتا (Big Data) به فناوری خاصی گفته می‌شود که وظیفه ذخیره سازی و پردازش حجم زیادی از اطلاعات را، در زمان بهینه دارد.اصطلاح بیگ دیتا مخصوصا وقتی به وسیله ارائه دهنده خدمات میزبانی به کار می‌رود، ممکن است به فناوری خاص اشاره کند (شامل ابزارها و فرآیندها) که سازمان برای رسیدگی به حجم عظیم داده و ذخیره سازی آنها بدان نیاز دارند. این باور وجود دارد که واژه‌ی بیگ دیتا از شرکت‌های جستجوی وبی منشا گرفته است که می‌بایست داده‌های بی ساختار خیلی بزرگی را، فراخوانی نمایند.

 

Big Data و دیتابیس‌های تجاری :

 

وقتی در تعامل با دیتابیس‌های حجیم هستیم، سازمان‌ها در ایجاد، تغییر و مدیریت بیگ دیتا با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بیگ دیتا به خصوص در بخش آمار و تحلیل داده مشکل ساز است، زیرا ابزارهای استاندارد و روال‌های فعلی برای جستجو و آنالیز دیتابیس‌های عظیم، طراحی نشده‌اند. دیتابیس سرورهای طراحی شده فعلی برای پردازش داده‌های خیلی بزرگ بهینه سازی و طراحی نشده‌اند. این مورد به این معنا است که شما برای پردازش اطلاعات بزرگتر خود نیاز به ابزارهای مخصوصی دارید که توانایی پردازش حجم اطلاعات شما را داشته باشند.

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

فناوری‌های پوشیدنی چیز جدیدی نیستند، درواقع فقط در طول قرن بیستم، همگام با خلاقیت انسان، تکامل پیدا کرده‌اند. با این‌حال، «پوشیدنی‌ها» (wearables) حالا بیشتر از هر زمان دیگری به‌چشم می‌آیند و دلیل آن، نفوذ به دغده‌های روزانه هزاران هزار کاربر است.

برندهایی مانند: سامسونگ (Samsung)، هوآوی (Huawei) یا موتورولا (motorola)، با ابزارهایی مانند: «ساعت‌های هوشمند» (smartwatches)، عینک‌های واقعیت مجازی (VR gear) و دیگر محصولاتی که برای راحتی و لذت‌بخش‌تر کردن زندگی کاربران به‌وسیله تکنولوژی، ساخته‌اند، بازار فناوری‌های پوشیدنی را مدیریت می‌کنند.

شاخه‌هایی مانند مراقبت‌های سلامتی، ورزشی، کسب‌و‌کار و سرگرمی، به لطف ویژگی‌های جدید ارائه‌شده توسط فناوری‌های پوشیدنی، گسترش یافته‌اند

فناوری‌های پوشیدنی می‌توانند برای انجام کارها هم بسیار مفید باشند. به‌طوری‌ که می‌توانید با استفاده از ساعت‌های هوشمند؛ تقویم، قرارهای ملاقات، اکانت شبکه‌های اجتماعی یا مخاطبین‌تان را کنترل و مدیریت کنید. همین‌طور می‌توانید بدون درآوردن ساعت هوشمندتان، ایمیل‌های‌تان را بخوانید یا تماس تلفنی برقرار کنید. علاوه‌بر ساعت‌های هوشمند، فناوری‌های پوشیدنی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به شما در بهبود کارهای اداری‌ کمک کنند. برای مثال دستیارهای مجازی مانند «Alexa» یا «Google Home» که می‌توانند اطلاعات مهمی درباره اخبار تجارت یا ملاقات‌های روزانه به شما بدهند. اگر در محل کارتان به یک مترجم نیاز دارید، فناوری‌های پوشیدنی، ابزارهایی را به شما ارائه می‌دهند که هروقت بخواهید، می‌توانید کارهای‌تان را به آن‌ها بسپارید.

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اینترنت اشیاء یا IoT، سیستمی به‌هم‌پیوسته از تجهیزات رایانه‌ای، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افرادی است که با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) هویت یافته‌اند و از قابلیت انتقال داده‌ها روی یک شبکه بدون نیاز به تعامل انسان-با-انسان یا انسان-با-رایانه برخوردار هستند.

یک شیء در اینترنت اشیاء می‌تواند انسانی باشد که یک دستگاه پایش قلب در بدنش نصب شده است؛ یا دامی با یک ترانسپوندر  بیولوژیک، یا خودرویی که با حسگرهای تعبیه‌شده در آن، راننده را از فشار کم لاستیک‌ها آگاه می‌کند یا هر شیء طبیعی یا انسان‌ساخت دیگر که می‌تواند با اختصاص یک آدرس IP داده‌ها را روی یک شبکه انتقال دهد.

امروزه، سازمان‌ها در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون، به‌‌شکلی فزاینده‌ از قابلیت‌های اینترنت اشیاء بهره می‌گیرند تا کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنند؛ آنها با بهره‌مندی از دستاوردهای اینترنت اشیاء، به درکی بهتر و شایسته‌تر از مشتریان‌شان دست می‌یابند و می‌توانند خدماتی بهینه‌تر به آنها ارائه کنند. اینترنت اشیاء فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌‌گیری را در سازمان بهبود می‌بخشد و ارزش کسب‌وکار را به‌شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد.

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

امروزه کاربردهای سیستم های تصمیم یار بسیار گسترده است به طوریکه در هر حوزه از صنعت و

دانش این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع، این سیستم ها به اندازه ای جامع و گسترده

هستند که افرادیکه از سیستم های تصمیم یار استفاده میکنند نمیدانند که در حال استفاده از DSS هستند!

برای مثال "spreadsheet" که یک اپلیکیشن کامپیوتری تعاملی برای سازماندهی، آنالیز و ذخیره داده

به شکل جدول است صرفا یک DSS ساده است که معمولا در بسیاری از شرایط متعدد از آن استفاده می

شود.

 

 

انواع سیستم تصمیم یار :

هنگامیکه از یک موتور جستجو استفاده میکنید، در واقع در حال استفاده از یک DSS برای سازماندهی اطلاعات با حجم بسیار زیاد به صورت فایل های متنی، تصاویر و فیلم ها برای تصمیم گیری هستید. در ادامه برخی از نمونه ها و کاربردهای سیستم های تصمیم یار پیچیده را همراه با نحوه استفاده انها مورد بررسی قرار میدهیم.

 

کاربردهای سیستم های تصمیم یار:
DSS مورد استفاده در پزشکی "DSS بالینی" نامیده می شود و در واقع گفته می شود سیستم های تصمیم یار بالینی اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت تغییر شیوه پزشکی آموزشی و عملی را دارند.
دولت کلرادو از سیستم های تصمیم یار برای ارائه اطلاعات در مورد سیل و خطرات احتمالی در سراسر کشور استفاده کرده است. این اطلاعات شامل شرایط آب و هوایی لحظه ای، اطلاعات محلی و منطقه ای در مورد سیل، و همچنین اطلاعات تاریخی، مرزهای سیلاب و موارد دیگری می باشد.
شرکت های سرمایه گذاری املاک معمولا از سیستم های تصمیم یار استفاده می کنند تا کسب و کار روزانه خود را مدیریت کنند. اطلاعات مربوط به هر مالک پردازش می شود تا امکان دسترسی به همه داده های شرکت برای مدیریت روزانه و برنامه ریزی آینده فراهم شود.
دانشگاه ها هر ساله باید صندلی های خالی خود را پر کنند. تعداد کم دانشجویان باعث اتلاف هزینه و از دست دادن بودجه سال بعد می شود.  همچنین مجبور به تقبل هزینه های اضافی خود هستند. و البته، آنها بهترین دانشجویان را می خواهند! و مسئله پیش رو پیش بینی تعداد دانشجویان ثبت نامی در یک دوره خاص است. کاربردهای سیستم های تصمیم یار DSS بهترین گزینه برای کمک در انجام تمام این امور است.

DSS برای پیش بینی تقاضا برای آب در مناطق خاص استفاده شده است. با استفاده از اطلاعات جغرافیای محلی، اطلاعات تاریخی در مورد مصرف آب در منطقه و نیز مدل پیش بینی، برنامه ریزان می توانند نیازهای مصرف آینده در این منطقه را پیش بینی و برنامه ریزی کنند.
کاربردهای سیستم های تصمیم یار در تلفیق شرایط آب و هوایی و مدیریت ترافیک هوایی برای بهینه سازی عملیات مخزن، رسیدگی به مطالبات بیمه درمانی، برنامه ریزی مالی برای کسب و کار کوچک و طراحی شبکه حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته است.
البته، بسیاری از کسب و کارها به منظور تحلیل داده های زیاد از قبیل برگه های بودجه، آمار فروش و پیش بینی ها،  برنامه های سیستم های تصمیم یار DSS را با عملیات روزانه تلفیق کرده اند. آنها به سرعت از طریق داده های موجود بررسی می شوند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند تا امکان تصمیم گیری سریع تر، شناسایی روند بازار و بهبود تخصیص منابع فراهم شود.


مزیت های سیستم تصمیم یار:


 بهبود کارایی و اثربخشی کاربر
 امکان تصمیم گیری سریعتر
 کاهش زمان حل مسائل
 صرفه جویی در  هزینه ها
بهبود همکاری و ارتباطات در داخل گروه
 کاهش زمان آموزش به دلیل دسترسی به تجربه کارشناسان در الگوریتم های برنامه
 ارائه شواهد بیشتر در پشتیبانی از تصمیم
 افزایش رضایت تصمیم گیرندگان
 ارائه دیدگاه های مختلف در یک موقعیت
 کمک به کار خودکار سیستم های مختلف کسب و کار
 

 

 

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

 

https://sponsoryab.ir:

 

 سایتی است که در آن افراد برای انجام فعالیت های اقتصادی خود در آن اسپانسر پیدا می کنند یا افرادی که تمایل دارند اسپانسر یا حامی مالی سایرین شوند در این سایت اعلام آمادگی خواهند کرد.

 

http://www.iranevent.org/ :


 

این سایت مخصوص یافتن اسپانسر برای رویدادها و همایش ها می باشد.و به این صورت عمل می کند که شرکت هایی اسپانسر تبلیغاتی یک رویداد خواهند شد و افرادی که قصد برگزاری همایش دارند و نیازمند کمک مالی هستند در این سایت به جست و جوی اسپانسر تبلیغاتی خواهند پرداخت.

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

واژه مشاپ Mashup در لغت به معنای مخلوط کردن و یا ترکیب کردن است. پس میتواند در حوزه های مختلفی از این واژه استفاده کرد برای مثال در حوزه موسیقی نیز از این واژه استفاده شده است که هدف آن ترکیب و مخلوط کردن دو قطعه موسیقی با دو سبک موسیقی با یکدیگر است. برای مثال یک آهنگ سبک راک دارای ضرب های هیپ-هاپ باشد یک نوع مشاپ موسیقی در آن وجود دارد.

اما در حوزه فناوری اطلاعات مشاپ یک برنامه وب را توصیف می کند که چندین سرویس را در یک برنامه واحد ترکیب می کند.برای مثال وب سایتی را فرض کنید که علاوره بر ایجاد ارتباط بین افراد به صورت آنلاین از سیستم نقشه گوگل (Google Maps )  نیز در سایت خود استفاده کرده است و یا بانکی را تصور کنید که برای نمایش شعب خود از نقشه گوگل استفاده کرد.

در زمینه اینترنت،یک مشاپ به یک برنامه کاربردی تحت وب گفته می شود که داده های دو یا چند منبع را ترکیب کرده و به صورت یک ابزار یکپارچه ساده در می آورد .

به جای اختراع مجدد چرخ که یک رفتار رایج در توسعغه نرم افزار است ، مشاپ ها سرویس های موجود را بکار می گیرند

 

با استفاده از مشاپ می توان وب سایت ها و اپلیکیشن هایی بسیار کابردی و دارای انعطاف پذیری بسیار بالا ساخت.

 

اهمییت مشاپ چیست ؟
پروژه هایی که غیر قابل پیش بینی  و زود گذر هستند و مورد توجه گروه محدودی از کاربران با نیاز های مشخص می باشد

مدیریت این پروژه ها با استفاده از روشهای سنیت ،زمانگیر و هزینه بر می باشد.

چیزی که مشاپ ها را منحصر به فرد ساخته و توجه صنعت را به سمت آنها جلب کرده است قابلیت توسعه و انتضار سریع آنها می باشد .

مشاپ ها با بکارگیری سرمایه های نرم افزاری موجود و چشم پوشی از حجم یک کد بالا این امر را محقق می سازند.

اگرچه مشاپ ها ، با فراهم آوردن برنامه های کم هزینه و ایجاد هماهنگی بیشتر میان فناوری اطلاعات و تجارت ، را نوید میدهند . اما با چالش های زیادی روبه رو هستند

مشاپ ها سریعترین راه ایجاد یک نرم افزار کاربردی هستند و در برخی موارد ، هزنیه ی تحویل را از ماه ها به دقیقه ها کاهش میدهند .

 

کاربرد مشاپ در وب محدود نمی شود و در حوزه های زیر نیز به نوعی کاربرد دارد :

مشاپ فرهنگی  culture mashup

مشاپ موسیقی  music mashup

مشاپ آموزشی  education mashup

مشاپ تصویری  Video mashup

 

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

این سایت سایتی است آموزشی که توسط مایکل راپا نوشته شده است .در این سایت کورس هایی وجود دارد که به بسیاری از فرصت ها و چالش های مدیران در عصر دیجیتال خواهد پرداخت.

در این سایت درباره ی هر آنچه که در جنبه های دیجیتالی یک شرکت دارای اهمیت است صحبت خواهد شد مانند :

  • نحوه ی طراحی فرایند های مجازی در تجارت به نحوی که مورد پسند کاربران واقع شود
  • نحوه ی سنجش عملکرد شرکت و اثر بخشی آن
  • نحوه ی درک مدلهای تجاری
  • چگونگی تغییر بازار با روی آوردن مصرف کنندگان به بازار آنلاین
  • چگونگی بالا بردن اعتماد به نفس کارمندان در فضای رقابتی بازار آنلاین
  • آموزش چگونگی مدیریت یک شرکت دیجیتال
  • نحوه ی حفاظت از مالکیت معنوی یک محصول در بازار دیجیتال
  • نحوه ی عملکرد در بازار انلاین طبق اصول اخلاقی
  • آموزش تکنیک هایی در رابطه با اتوماسیون فرآیند های تجاری     

 

ساختار سایت :

سایت به پانزده موضوع بحث یا  طبقه  تقسیم شده است. دسته ها  شامل  موضوعات مورد توجه مدیران شرکت دیجیتال  هستند :

 

1. معرفی

2. مرور در وب

3. طراحی دیجیتال

4- وب آنالیتیکس (Web Analytics )

5- مدلهای تجاری

6. بازارهای دیجیتال

7. خودکار دیجیتال

8. مزایده و قیمت گذاری پویا

09. درگیری کانال

10. اعتماد به فضای مجازی

11. امنیت

12. حریم خصوصی داده ها

13. مالکیت معنوی

14- حکومت

15. اخلاق

 

هر دسته همان ساختار اساسی را دارد. توضیحی در مورد مبحث وجود دارد که موضوعات مورد بحث را برجسته می کند. علاوه بر این ، هر بخش دارای چندین بخش فرعی با پیوندهایی به انواع منابع آموزشی است. دسته ها به طور مداوم با اضافه شدن منابع جدید به مطالب قدیمی  در طول سال به روز می شوند .

زهرا رجالی
۲۲ خرداد ۹۹ ، ۰۰:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

جهت همراهی با رشد سـریع شرکت، یک بسته نرم افزاری حسابداری پیشرفته نصب میشود. این امر، پیشـرفتهای اساسی در رویه های حـسابداری را بـه همـراه دارد. بـه طـور مثـال حسابداران شرکت میتوانند گـزارش های مورد نیاز خـود را تهیه نموده و جهت تصمیم گیری بهتر و سریعتر مـدیران بخـشهـا، در اختیـار آنهـا قـرار دهند. اداره مرکزی تقریباً به محض رخداد یک حادثه، از آن آگاه میشـود. همـه ایـن پیـــشرفتهـــا باعـــث رشـــدی چـــشمگیر در درآمـــد و منـــافع شـــرکت مـــیشـــوند.

موفقیت:

تـصمیم گیـری

مـدیریت انبـوهی از اطلاعات

بهبود کیفیت

کاهش چرخه زمانی

دالاس ماوریکز :

در بازهای سال 2002 طرفداران "ماوز" نوزده هزار و دویست صندلی مرکز امریکن ایرلانیز را با 103/7 درصد ظرفیت پر کردند؛ در حدی که جهت پاسخگویی به تقاضای بیش از حد برای بلیط، صندلیهای تاشو آوردند.
پر کردن صندلیها، امری ضروری است. برای ردیابی جمعیت حـضار، تـیم "مـاوز” اولین تیم اتحادیه ملی بسکتبال بود که بارکد روی بلیطهـا گذاشـت و بعـد آنهـا را اسـکن کرد! تمام 144سوئیت ویژه مرکز با کامپیوترهای شخصی مجهز شده اند تـا بـه سفارشـات کـالا، غـذا و نوشـیدنی رسـیدگی کننـد. دسترسـی بـیسـیم از کلیـه صـندلیهـای محوطـه امکانپذیر است و شرکت کنندگان میتوانند مستقیماً از صندلی هایشان سفارش دهند. از آنجا که امکانات پردازشگر همواره به اینترنت متـصل هـستند، سیـستم بـه شـرکت ماوز اجازه میدهد تراکنشهای کارت اعتباری را تنها در 3 ثانیـه پـردازش کنـد.

موفقیت:

تـصمیم گیـری

افـزایش فـروش

بهبـود خدمات مشتری

بهبود مدیریت موجودی

استفاده بهتر از ظرفیت

داســتان موفقیــت   :Compusfood.com

 

روش موفقیــت  Compusfood.comبــسیار ساده است:

لیستهای تعاملی غذا را با استفاده از اینترنت، برای دانـشجویان فـراهم نمود تـا روش سـنتی سـفارش تلفنـی را بهبـود بخـشد. بـا تأسـیس یـک شـعبه در دانـشگاه پنسیلوانیا ، شرکت، هزاران سفارش برای رستورانهای محلی جهت تهیه پیتزا و سایر غذاها برای جامعه دانشجویی را دریافت کرد.

 

موفقیت:

خدمات به مشتری

بهبـود چرخـه زمـانی

روشهای نوین بازاریابی

 

مدیریت پیشرفته منابع انسانی در چین :

شـرکت بـین المللـی محـصولات اطلاعـاتی وکامپیوترهای شخصی شرکت IBM را در شنژن چین تولید میکند. این شرکت یکـی از 10صادرکننده برتر کشور چین و از کارآمدترین تولیدکنندگان کامپیوترهـای شخـصی IBM در سرتاسر جهان است. موفقیتهای شرکت را تـا انـدازه ای بـه سیـستم اطلاعـات نیروی انسانی پیشرفته آن

(که به کمک سیستم مدیریت منابع انسانی پیپل سافت ایجاد شد) نسبت میدهند.

سیـستـمهـای مالیـــات و مزایـای کارمنـــدان (بـه عنـــوان مثـال خـــدمات اجتمـاعی و خدمات درمانی) چیـن بسیـار پیچیده است و به محاسبات فراوانی نیـاز دارد. بـا استفــاده از سیستـم مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد، قادر خواهد بود مدت زمان تهیه لیـسـت حقـوق را از 11روز بـه 4روز و زمـان انجـام محــاسبات را از 6سـاعت بـه 2 ساعت کاهش داده و در عیـن حال خـطاها را حذف کند. سیستـم، فرایندهایی کـه بـه کـار زیادی نیاز دارند را خودکار میسـازد. علاوه بر این، داده هایی که در سیستم جمــع آوری شـده انـد، در اختیــار مدیریت ارشــد قـرار مـیگیرنـد تـا تـصمیـم گیـری هـای استراتــژیک لازم اتخـاذ گردنـد.

 

موفقیت:

بهبود سیکل زمانی

بهبـود نـشر اطلاعـات

خودکارسازی وظایف اداری و قابلیت استفاده توسط کارمندان

 

بانکداری سیار در هَندلِس بَنکِن :

هَندِلس بَنکِن در سـوئد، بزرگترین بانک اسکاندیناوی است. در این منطقه بـیش از 70درصـد جمعیـت بـالای 15 سال از تلفنهای همراه استفاده میکنند. این بانک در محیطی فعالیت میکند که رقابت بین بانکها بسیار شدید است، بنابراین سـعی مـیکنـد انتظـارات مـشتریان مبنـی بـر اسـتفاده از تلفنهای همراه، به منظور سازماندهی زندگی شخصی و کاری خـود، حتـی زمـانی کـه در حال حرکت هستند را برآورده کند. خدمات بـانکی سـیار، نظیـر گـزارش وضـعیت سـهام،
سبب مطرح شدن بانک در میدان رقابت و شناخته شدن آن به عنوان اولین بانک ارائه دهنده خدمات بانکی سیار در دنیا شده است.

 

موفقیت:

بهبـود خـدمات بـه مـشتـریان، روشهـای بازاریـابی مبتکرانه

 

شکست های سیستم های اطلاعات :

چگونه سیستم نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین 400 میلیون دلاری شرکت نایک با شکست مواجه شد؟؟

شرکت نایک، یک سیـستم زنجیـره تـأمین 400 میلیـون
دلاری را در اوایل سال 2001 نصب کرد. قرار بود این سیستم تقاضای فروش را پیش بینی کرده و بر طبق آن، برنامه ای برای تأمین مواد خام و تولیـد محصولات، ارائه کنـد. امـا نـرم افـزار برنامـه ریزی عرضـه و تقاضـا کـه بـه تازگــی مـورد استفــاده قـرار گرفته بـود، در برخــی مـوارد میـزان تقــاضا را بـیش ازاندازه و در بعضی موارد، کمتر از حد واقعی آن، تخمـین زده بود. برای تـسـریع در ارســال کفـشهـا بـه بـازار، شـرکت نایـک ناچــار بود به ازای هر جفـت کفــش، معــادل 5 دلار هــزینه حمل و نقل هـوایی پرداخـت کند که در مقـایسه با هزینـه معمولی 75سنتی حمل و نقل با کشتی، مبلـغ نـسبتاً زیـادی
بود. مجموعاً، نایک در فصل سـوم سـال  2001 تنهـا بـرای فــروشهــای نــاموفق، خــسارتی معــادل 100میلیــون دلار متحمل شد.


مشکل چه بود؟ ایـن سیـستم بـا اسـتفاده از نـرم افـزار شــرکت آیتــو یکــی از بــزرگتــرین تولیدکننــدگان نرم افزار، ایجاد شـده بـود. امـا نایـک بـر اصـلاح نـرم افـزار استاندارد آیتو و تغییـر آن بـر اسـاس نیازهـایش پافـشاری کرد.

برنامه نویسی مجدد بسیار سریع انجام گرفت. هنگام استفاده از نرم افزار، اشکالاتی در آن وجـود داشـت. تقریبـاً همه نرم افـزارهای جدید، اشکالاتی دارند که بایـد اصـلاح شـوند؛ آزمـودن منـاسب برنامه ها، حیـاتی و در عیــن حـال بسیار زمانبر است. شرکت های نایـک و آیتو در تشخیص، ناموفق بودند.

زهرا رجالی
۱۳ خرداد ۹۹ ، ۰۲:۴۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر