اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

بایگانی

وب معنایی چیست و چرا اهمیت دارد ؟

جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۲۳ ب.ظ

سمنتیک وب (Semantic Web) یا همان وب معنایی به چه معناست؟

در قدیم که هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ نبوده (یا حداقل بوده ولی کاربرد چندان زیادی نداشته ویا به تکامل نرسیده) وبسایت ها با کمک الگوریتم ها و موتور های جستجو گر به درخواست های کاربران میرسیدند . و وب برای انسان ها نوشته میشد نه برای ماشین ها .

تیم در ابتدا چشم انداز وب معنایی را اینگونه توصیف کرد :

من رویایی دارم برای وب که در آن کامپیوترها توانایی تحلیل تمام داده‌های روی وب، مثل محتوا، پیوندها و تراکنش‌های بین مردم و کامپیوترها را دارند. یک وب معنایی، که این امر را ممکن می‌سازد، فعلاً در حال ظهور است، اما زمانی که کامل شود، روال‌های روزانه تجارت، بروکراسی و زندگی روزمره ما توسط گفتگوی بین ماشین‌ها انجام می‌شود. عامل‌های هوشمند بین مردم برای دوره ای که نهایتاً این امر محقق شود تبلیغ می‌کنند.

ولی الان که دوره هوش مصنوعی و ماشین هاست وب معنایی نه تنها برای انسان ها قابل درک بلکه برای ماشین ها نیز قابل درک است . ولی نه به آن صورتی که برای انسان ها قابل درک است . (درک ماشین با درک انسان تفاوت دارد)

وب معنایی برای ماشین :

برای مثال شناختن اینکه در این صفحه یک عکس وجود دارد . (ماشین از طریق تگ img که در صفحه اچ تی ام ال نوشته شده میفهمد)

و اما برای انسان :

انسان با دیدن یک عکس میفهمد که این المنت یک عکس است .بنابرین ماشین‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای خسته کننده شامل پیداکردن، ترکیب کردن و اقدام بر اساس اطلاعات بر روی وب را انجام دهند.

بله ! وب معنایی ماشین هارا بکار میگیرد تا به دستورات و خواسته های کاربران پاسخ دهد . (ولی مستلزم منابع اطلاعاتی است که وب معنایی را رعایت کرده باشند)

چرا باید از آن استفاده کرد؟

از سال 2007 که وب معنایی روی کار آمد و روز به روز زندگی انسان ها با ماشین ها و تکنولوژی گره میخورد دیگر جای وبسایت های قدیمی و بدون قانون های جدید و استاندارد ها در سطح اینترنت نیست .چون موتور های جستجو گر این نوع وبسایت هارا حذف و یا نامعتبر میداند .

نتیجه گیری

استفاده از المنت ها و معنایی کردن وبسایت خیلی به پیشرفت ما در کسب و کارمان و یا پیشرفت اعتباری وبسایت کمک میکند . پس با رعایت قوانین امروزی وب و بکارگیری مهارت های برنامه نویسی معنایی وب میتوانید بهتر و بهتر پیش بروید .

۹۹/۰۴/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا رجالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی