اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

بایگانی

2 نامی که در اینترنت در سایتهای مختلف وجود دارد ولی زیاد کاربران با آن آشنا نیستند و تفاوت این دو گزینه را شاید ندانند.  به صورت عامیانه و بدون هیچ پیچیدگی بهتر است بدانید که Web 2.0 به این معناست که کاربران و استفاده کنندگان اینترنت در تولید و ویرایش محتوا نقش مهمی دارند و می توانند همانند یک نرم افزار open Source تغییرات دلخواه را بر روی فایل و صفحه مورد نظر اعمال کنند .  
"وب ۲" در واقع پدیده‌ای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایت‌ها در اینترنت رایج شده است. سایت‌ها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم می‌کنند، یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را می‌دهند، معمولا " وب ۲ " تلقی می‌شوند.
تا به حال به ویکی پدیا دقت کرده اید ؟ سایتی که به شما اجزاه و درج مطالب را تحت یک چهار چوبی میدهد ، که به این وب سایت وب دویی می گویند .


سرویس های وب 2 برای وقت کاربرانشان ارزش زیادی قائلند و شما را در پروسه هایی مانند ذخیره سازی داده هایتان بهتر یاری میکنند. بطور مثال شما در جیمیل نیازی به ذخیره کردن ایمیل افرادی که برای شما یکبار ایمیلی زده اند ندارید. زیرا هر آدرس ایمیلی که دریافت میشود بطور اتومات در دفترچه ایمیل های شما ذخیره میشود و هنگامی که نیازمند ارسال ایمیل به یکی از دوستان خود هستید، کافیست ابتدای نام او را تایپ کنید تا جیمیل از بین هزاران ایمیل ثبت شده، ایمیل مورد نظر را نمایش دهد. همچنین اگر چند دوست همنام دارید که بیشتر به یکی از آنها ایمیل می زنید، هنگام تایپ نام آنها ، جیمیل ایمیل دوستی را که بیشتر برایش ایمیل زده اید بالاتر از بقیه نمایش می دهد.


قابلیت یادگیری سرویس های وب2 در بخش جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده است. گوگل نتایج جستجوی شما را ذخیره میکند و هنگامی که یک مدخل جدید را جستجو میکنید ، گوگل آنرا با موضوعات و مطالب قبلی تان مقایسه میکند و تا جای ممکن نتایج را بر اساس سلیقه شما مرتب کرده و نمایش میدهد. همچنین در بخش جستجوی عکس گوگل، هنگامی که شما بعد از جستجوی یک کلمه، روی یکی از عکس ها کلیک میکنید گوگل میفهمد که عکس مورد نظر رابطه ی نزدیکی با آنچه جستجو کرده اید دارد و از آن به بعد در جستجوهای بعدی آن عکس را به کلمه‌ی جستجو شده، مرتبط تر میداند و در صفحه ی جستجویش آنرا بالاتر نمایش می دهد.
به این فرایند استفاده از هوش جمعی میگویند که گوگل به خوبی از آن در الگوریتم هایش استفاده میکند. با آنچه در مورد وب 2 گفته شد اکنون میتوانید سایت های وب2 واقعی را از سایت هایی که ادعای وب2 بودن دارند تشخیص دهید و در طراحی های خود نیز استفاده از این روش ها را بکار ببندید تا بتوانید بر رقبای بسیار بزرگتر از خود چیره شوید.

اما وب 3 چیست ؟
وب ۳ یعنی Semantic Web این عبارت را Tim Berners- Leeیعنی همان کسی که سنگ بنای وب را گذاشت مطرح کرده. Semantic Webیا وب مفهومی جایی است که ماشین ها صفحات وب را همانگونه که ما می خوانیم می خوانند و موتورهای جستجو می توانند بهتر درون وب کاوش کرده و نتایج دقیق تری ارائه کنند. Nova Spivackیکی از مدیران شرکت Radar Netwroks می گوید: «وب ۳ مجموعه ای از استانداردهاست که فضای وب را به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل می کند».

۹۹/۰۴/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا رجالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی