اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

اصول فناوری اطلاعات

این وبلاگ جایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات من درباره درس اصول فناوری اطلاعات است

بایگانی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است


2 نامی که در اینترنت در سایتهای مختلف وجود دارد ولی زیاد کاربران با آن آشنا نیستند و تفاوت این دو گزینه را شاید ندانند.  به صورت عامیانه و بدون هیچ پیچیدگی بهتر است بدانید که Web 2.0 به این معناست که کاربران و استفاده کنندگان اینترنت در تولید و ویرایش محتوا نقش مهمی دارند و می توانند همانند یک نرم افزار open Source تغییرات دلخواه را بر روی فایل و صفحه مورد نظر اعمال کنند .  
"وب ۲" در واقع پدیده‌ای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایت‌ها در اینترنت رایج شده است. سایت‌ها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم می‌کنند، یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را می‌دهند، معمولا " وب ۲ " تلقی می‌شوند.
تا به حال به ویکی پدیا دقت کرده اید ؟ سایتی که به شما اجزاه و درج مطالب را تحت یک چهار چوبی میدهد ، که به این وب سایت وب دویی می گویند .


سرویس های وب 2 برای وقت کاربرانشان ارزش زیادی قائلند و شما را در پروسه هایی مانند ذخیره سازی داده هایتان بهتر یاری میکنند. بطور مثال شما در جیمیل نیازی به ذخیره کردن ایمیل افرادی که برای شما یکبار ایمیلی زده اند ندارید. زیرا هر آدرس ایمیلی که دریافت میشود بطور اتومات در دفترچه ایمیل های شما ذخیره میشود و هنگامی که نیازمند ارسال ایمیل به یکی از دوستان خود هستید، کافیست ابتدای نام او را تایپ کنید تا جیمیل از بین هزاران ایمیل ثبت شده، ایمیل مورد نظر را نمایش دهد. همچنین اگر چند دوست همنام دارید که بیشتر به یکی از آنها ایمیل می زنید، هنگام تایپ نام آنها ، جیمیل ایمیل دوستی را که بیشتر برایش ایمیل زده اید بالاتر از بقیه نمایش می دهد.


قابلیت یادگیری سرویس های وب2 در بخش جستجوی گوگل نیز قابل مشاهده است. گوگل نتایج جستجوی شما را ذخیره میکند و هنگامی که یک مدخل جدید را جستجو میکنید ، گوگل آنرا با موضوعات و مطالب قبلی تان مقایسه میکند و تا جای ممکن نتایج را بر اساس سلیقه شما مرتب کرده و نمایش میدهد. همچنین در بخش جستجوی عکس گوگل، هنگامی که شما بعد از جستجوی یک کلمه، روی یکی از عکس ها کلیک میکنید گوگل میفهمد که عکس مورد نظر رابطه ی نزدیکی با آنچه جستجو کرده اید دارد و از آن به بعد در جستجوهای بعدی آن عکس را به کلمه‌ی جستجو شده، مرتبط تر میداند و در صفحه ی جستجویش آنرا بالاتر نمایش می دهد.
به این فرایند استفاده از هوش جمعی میگویند که گوگل به خوبی از آن در الگوریتم هایش استفاده میکند. با آنچه در مورد وب 2 گفته شد اکنون میتوانید سایت های وب2 واقعی را از سایت هایی که ادعای وب2 بودن دارند تشخیص دهید و در طراحی های خود نیز استفاده از این روش ها را بکار ببندید تا بتوانید بر رقبای بسیار بزرگتر از خود چیره شوید.

اما وب 3 چیست ؟
وب ۳ یعنی Semantic Web این عبارت را Tim Berners- Leeیعنی همان کسی که سنگ بنای وب را گذاشت مطرح کرده. Semantic Webیا وب مفهومی جایی است که ماشین ها صفحات وب را همانگونه که ما می خوانیم می خوانند و موتورهای جستجو می توانند بهتر درون وب کاوش کرده و نتایج دقیق تری ارائه کنند. Nova Spivackیکی از مدیران شرکت Radar Netwroks می گوید: «وب ۳ مجموعه ای از استانداردهاست که فضای وب را به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل می کند».

زهرا رجالی
۲۷ تیر ۹۹ ، ۱۶:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

5G چه زمانی راه اندازی می شود؟

با فرض همان الگوی 10 ساله برای تغییر نسل شبکه های تلفن همراه می توانیم گوشی های تجاری (قابل استفاده برای عموم و قابل خرید) نسل پنجم را در اوایل سال 2020 ببینیم.LTE حدود سال 2011 شروع به کار کرد بنابراین طبق الگو باید انتظار این نسل را تا سال 2021 کشید. البته احتمالا ما زودتر برخی از ویژگی های این نسل را خواهیم دید اگر ارائه دهندگان شبکه و دیگر دست اندرکاران این حوزه بتوانند پیش بینی درستی داشته باشند و برای آن کار کنند. کوالکام قصد دارد اولین محصولات 5G خود را در المپیک 2018 کره جنوبی در اختیار عموم بگذارد. همانطور که برای استفاده از اینترنت 4G ما به گوشی هایی احتیاج داشتیم که بتوانند این نسل را ساپورت کنند برای استفاده از اینترنت نسل پنجم نیز ما احتیاج داریم از گوشی هایی استفاده کنیم که این نسل را پوشش دهند.

 

تفاوت های 4G و 5G  چیست؟

نسل پنجم اینترنت هنوز ایده ای درخشان در دوردست است پس گول شرکت ها و تبلیغات تست سرعت را نخورید. یک شبکه 5G دارای مشخصه هایی فراتر از آنهایی است که برای 4G طراحی شده است، ما در این لحظه به سادگی نمی دانیم که قرار است با چه چیزی روبرو شویم.گمانه زنی ها از سرعت های بالا و در حد چند گیگابایت خبر می دهند اما نمی دانیم به طور دقیق وضعیت چگونه خواهد شد.

شرکت‌هایی مانندCompanies، Verizon, AT&T, Intel, Qualcomm آزمایش هایی را برای نسل پنجم انجام داده اند و این آزمایش های اولیه است که احتمالا شکل استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد. یکی از ویژگی های رایج برای 5G استفاده از موج انتقال mmWave یا میلیمتر موج است که می تواند کلید سرعت بالای اینترنت نسل پنج باشد که وعده اش داده شده است.

 

تکنولوژی  mmWave چیست؟چرا بهتر است؟

تکنولوژی تلفن همراه از طریق امواج رادیویی انتقال داده می شود که بسته به نوع سیگنال الکترومغناطیسی با فرکانس های متفاوت دسته بندی می شوند: فرکانس بالاتر،طول موج کوچکتر. بنابراین موج میلیمتری به سیگنالی مربوط می شود که طول موج آن به صورت میلیمتری اندازه گیری می شود و به طور کلی بین 30 گیگاهرتز و 300 گیگا هرتز تعریف شده است.

فناوری موج میلیمتری ظرفیت داده ی بالاتری در اختیار ما می گذارد

یک قاعده ساده این است که با فرکانس بالاتر داده بیشتری می توان جا به جا کرد. به عنوان مثال موج FM که فقط صدا منتقل می کند به طور معمول بین 87.5 تا 108.0 مگا هرتز پخش می شود اما LTE که داده های بسیار بزرگتری حمل می کند بین 700 تا 2100 مگاهرتز،داده جابه جا می کند. موج میلیمتری، پهنای باندی  بیش از آن چه در LTE با آن مواجهیم به ما ارائه می دهد. (این روند طیف الکترومغناطیسی به نور نیز قابل تسری است و یکی از دلایلی است که فیبر نوری آن قدر سریع است).

 

یکی دیگر از مزیت های طول موج کوتاه که در موج میلیمتری استفاده می شود این است که آنتن های ارسال و دریافت سیگنال ها کوچک تر می شود و این باعث می شود که گوشی‌هایی که می خواهند از این تکنولوژی استفاده کنند می توانند از چندین آنتن  برای طول موج های گوناگون در یک وسیله بهره ببرند که این کار باعث افزایش سرعت می شود حتی زمانی که چندید کاربر به آن متصلند.

البته این فناوری چالش های خاص خود را نیز دارد چرا که با افزایش فرکانس محدوده انتقال کم خواهد شد و طول موج کاهش می یابد و این برای موجی که باید از دیوارها، ساختمان ها و حتی قطرات باران عبور کند مشکل زاست. آزمایش های اولیه روی نسل پنجم پیرامون همین مشکلات و ارائه راه‌حل هاست.

مشکل 4G

آنچه که ما به عنوان 4G استفاده می کنیم واقعا 4G نیست. طبق استانداردها آن چه که ما به عنوان 4G استفاده می کنیم باید در حالت ایستا حدود 1 گیگابایت سرعت داشته باشد و در حالت حرکت نیز باید 100 مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد که با توجه به شواهد عینی 4G که ما استفاده می کنیم نسل چهارم نیست. با این حال امیدواریم که سرعت اینترنت نسل پنجم اینترنت به اندازه ای که وعده داده می‌شود باشد و در حد حرف باقی نماند.

احتمالا اینترنت نسل پنجم حدود 10 گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد که چندین برابر اینترنت نسل چهارم است. لازم به ذکر است برخی از شرکت های بزرگ در استرالیا، مانند Vodafone،Telsra و حتی هواوی برای نسل جدید شبکه های تلفن همراه آماده می شوند.

زهرا رجالی
۲۷ تیر ۹۹ ، ۱۶:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سمنتیک وب (Semantic Web) یا همان وب معنایی به چه معناست؟

در قدیم که هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ نبوده (یا حداقل بوده ولی کاربرد چندان زیادی نداشته ویا به تکامل نرسیده) وبسایت ها با کمک الگوریتم ها و موتور های جستجو گر به درخواست های کاربران میرسیدند . و وب برای انسان ها نوشته میشد نه برای ماشین ها .

تیم در ابتدا چشم انداز وب معنایی را اینگونه توصیف کرد :

من رویایی دارم برای وب که در آن کامپیوترها توانایی تحلیل تمام داده‌های روی وب، مثل محتوا، پیوندها و تراکنش‌های بین مردم و کامپیوترها را دارند. یک وب معنایی، که این امر را ممکن می‌سازد، فعلاً در حال ظهور است، اما زمانی که کامل شود، روال‌های روزانه تجارت، بروکراسی و زندگی روزمره ما توسط گفتگوی بین ماشین‌ها انجام می‌شود. عامل‌های هوشمند بین مردم برای دوره ای که نهایتاً این امر محقق شود تبلیغ می‌کنند.

ولی الان که دوره هوش مصنوعی و ماشین هاست وب معنایی نه تنها برای انسان ها قابل درک بلکه برای ماشین ها نیز قابل درک است . ولی نه به آن صورتی که برای انسان ها قابل درک است . (درک ماشین با درک انسان تفاوت دارد)

وب معنایی برای ماشین :

برای مثال شناختن اینکه در این صفحه یک عکس وجود دارد . (ماشین از طریق تگ img که در صفحه اچ تی ام ال نوشته شده میفهمد)

و اما برای انسان :

انسان با دیدن یک عکس میفهمد که این المنت یک عکس است .بنابرین ماشین‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای خسته کننده شامل پیداکردن، ترکیب کردن و اقدام بر اساس اطلاعات بر روی وب را انجام دهند.

بله ! وب معنایی ماشین هارا بکار میگیرد تا به دستورات و خواسته های کاربران پاسخ دهد . (ولی مستلزم منابع اطلاعاتی است که وب معنایی را رعایت کرده باشند)

چرا باید از آن استفاده کرد؟

از سال 2007 که وب معنایی روی کار آمد و روز به روز زندگی انسان ها با ماشین ها و تکنولوژی گره میخورد دیگر جای وبسایت های قدیمی و بدون قانون های جدید و استاندارد ها در سطح اینترنت نیست .چون موتور های جستجو گر این نوع وبسایت هارا حذف و یا نامعتبر میداند .

نتیجه گیری

استفاده از المنت ها و معنایی کردن وبسایت خیلی به پیشرفت ما در کسب و کارمان و یا پیشرفت اعتباری وبسایت کمک میکند . پس با رعایت قوانین امروزی وب و بکارگیری مهارت های برنامه نویسی معنایی وب میتوانید بهتر و بهتر پیش بروید .

زهرا رجالی
۲۷ تیر ۹۹ ، ۱۶:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید ابتدا سه مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم:

  • شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
  • سرویس‌های ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
  • سرویس‌های دیجیتال ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)

 

تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه‌ی انسان شناسی اجتماعی فعالیت می‌کرد، ابداع شد.

او تحقیقی در مورد گروه‌های اجتماعی در بخشی از نروژ انجام می‌داد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن تحقیق برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.

اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، می‌توانیم بگوییم:

شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود می‌آیند که ساختاری از گره‌‌های مرتبط به هم شکل می‌گیرند.

هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.

شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه‌ی ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.

 

 

تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که یکی از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایت‌ها (در بحث #سئو) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گره‌های آن را به جای انسانها، صفحات وب تشکیل می‌دهند.

سرویس‌های توسعه شبکه های اجتماعی

با توجه به تعریف عمومی ارائه شده از شبکه های اجتماعی، هر فضایی که با هدف شکل گیری و تسریع و تسهیل رشد شبکه های اجتماعی به وجود بیاید، یک سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود.

شاید بتوان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها یا NGOها) را به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های سرویس‌های توسعه شبکه اجتماعی حول یک محور خاص و موضوع مشخص،‌ مطرح کرد.

سرویس‌های دیجیتال توسعه شبکه های اجتماعی

DSNS ها، همان چیزی هستند که مردم در زبان روزمره خود، به آن شبکه های اجتماعی می‌گویند.

گوگل پلاس، لینکدین، فیسبوک ، اینستاگرام ، توییتر و سایر پلتفرم های مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که برای ایجاد شبکه های اجتماعی و توسعه آنها طراحی شده‌اند.

زهرا رجالی
۲۷ تیر ۹۹ ، ۱۶:۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر